Janji Masih Terpakai Apabila Mati atau Hilang Aqal?
Oleh
Dr. Zaharuddin Abd Rahman
Soalan :
Ybhg Dr, saya ingin bertanya berkenaan obligasi untuk menunaikan janji bagi kes hilang kompetensi dari sudut undang-undang (legal capacity pemberi janji.
Apabila pemberi janji hilang kompetensi dari sudut undang-undang (legal capacity) seperti gila, hilang akal, atau hilang ingatan, adakah obligasi untuk melaksanakan janji tersebut terbatal atau tidak.
Terdapat risiko dalam amalan pasaran institusi kewangan Islam sekiranya pelanggan kehilangan ‘legal capacity’ melepaskan obligasi selaku pemberi janji. Ini adalah kerana, dalam amalan pasaran, perlindungan takaful hanya memberikan pampasan bagi kes kematian dan bukan kehilangan ‘legal capcity’.
Jawapan
Menurut rujukan dan pembacaan saya. Ia adalah seperti berikut:-
a. Majoriti ulama’: Janji terbatal tanpa sebarang hak untuk menuntut dari waris. Al-Mawusu’ah al-Kuwaitiyah menjelaskan
لا خلاف فيه هو أن الواعد إذا مات قبل انجاز وعده فإن الوعد يسقط سواء أكان مطلقا أو معلقا على سبب ودخل الموعود في السبب
Ertinya : Tiada khilaf padanya bahawa orang yang berjanji apabila telah meninggal sebelum sempat melaksanakan janjinya, janji tersebut dikira terbatal sama ada janji yang bersifat umum atau diikat dengan sesuatu sebab atau janji yang keranannya pihak yang menerima janji berbuat sesuatu perkara.
المالكية : لازم لمن أوجبه على نفسه ما لم يمت أو يفلس وبالموت سقط التزامه وتلاشي فلا يؤخذ من تركته شيء
Ertinya : Menurut ulama Malikiah, adalah kemestian bagi sesiapa yang menwajibkan ke atas dirinya sesuatu (untuk menunaikannya) selagimana dia tidak meninggal atau jatu muflis. Dengan kematian, ggurlah semua iltizam (komitmen) atau kewajibannya dan tidak boleh diambil dari harta peninggalannya seustau apapun.
Malah dalam isu wakil dan disebutkan oleh Ibn Qudamah “apabila gugur sahaja salah seorang antara keduanya dari kelayakan sebagai ‘ahli tasarruf’ (orang yang berkelayakan mengurus transaksi) seperti dihalang oleh pihak berwajib, maka hukum hilang kelayakan (seperti gila dan hilang aqal) itu dianggap seperti kematian.
Namun terdapat beberapa hadis yang perlu kajian lanjut yang zahirnya menunjukkan janji kewangan mesti ditunaikan walau selepas kematian, kerana baginda nabi pernah berjanji memberikan hadiah wang kepada Jabir r.a dan apabila dituntut oleh Jabir dari Abu Bakar r.a, beliau diberikan 500 dirham yang dijanjikan.
Imam Ibn Hajar menyatakan
فجعل العدة كالدين وانجز لجابر ما وعده به النبي صلي الله عليه وسلم من المال فدلّ ذلك على الوجوب
Ertinya: Maka menjadikan janji sebagai hutang dan disempurnakan untuk Jabir r.a janji harta yang telah dijanjikan kepadanya oleh Rasulullah saw. Maka ini menunjukkan hukum wajib disempurnakan.
Sekian
Zaharuddin Abdul Rahman, PhD
Dis 2014
Add this page to your favorite Social Bookmarking websites