k k wong k k <naim0401@yahoo.com.my> wrote:
assalamualaikum ustaz,
nama saya mohd karim. saya ada satu kemusykilan berkenaan dengan penglibatan diri dalam membeli barangan LELONG. iaitu membida atau berlawan harga dengan orang lain untuk membeli barang tersebut. soalan saya , adalah sistem jual beli ini dibolehkan di dalam ISLAM. Sebab saya teringin juag untuk membeli rumah yang akan dilelong, yang mana yang telah diiklankan di dalam akhbar.
saya harap ustaz dapat menjelaskannya
JAWAPAN UST ZAHARUDDIN
wa'alaikumussalam,
Ia diharuskan di dalam Islam. Bank juga berhak menjualnya kerana ia adalah miliknya secara sah menurut undang-undang, menurut Shariah, Bank Islam akan merampas rumah itu kerana ia telah dijadikan cagaran oleh si pembeli untuk membayar hutangnya kepada bank, apabila pembeli tidak mampu membayar maka bank islam berhak merampas rumah yang dicagar dan dijual, hasil jualan yang melebihi jumlah yang ditetapkan oleh bank akan dipulangkan kepada pelanggan.
Adapun dalam hal Bank Konvensional melelong, ia juga dikira harus, kerana sebab yang sama iaitu pelanggan telah mencagarkan rumahnya kpd bank sebagai jaminan ia akan bayar hutangnya kepada bank itu. maka bank berhak ke atas rumah itu utk menjualnya secara lelong. Harus juga untuk kita membeli harta yang halal dari bank konvensional sebagaiaman harus utk kita berurusan dengan orang bukan islam dalam perniagaan halal dan membeli item yang halal dari mereka.
Lelong juga tiada unsur, belian di atas belian yang diharamkan dalam islam, kerana apabila harga disebut...belum ada ijab dan qabul berlaku, qabul (penerimaan) oleh si penjual (bank) belum concluded ,,, kerana itu harus utk pihak lain menawarkan harga lebih tinggi. tapi jika dah concluded..barulah termasuk dalam beli atas beliyang ditegah dalam Islam.
Cuma, apa yag anda perlu berhati-hati ketika beli rumah lelong adalah keadaan rumah tersbeut yang biasanya amat teruk, cukai-cukainya yang tidak berbayar, bil air dan elektrik juga mungkin byk tertangguh. Pastikan, hal ini terlebih dahulu di tanggung siapa dan jumlahnya jika boleh..jika dibimbangi unsur gharar atau ketidaktentuan akan berlaku..yang boleh menyebabkan aqad menjadi syuhbah.
Berikut tambahan jawapan dengan dalil tentang jualan lelong:-
Islam permits selling by auctions and does not forbid it, according to the most correct and well-known opinion of the scholars. This is based on the following evidences:
1. Jabir said: A man had decided that a slave of his would be manumitted after his death, but later on he was in need of money, so the Prophet (peace and blessings be upon him) took the slave and said, "Who will buy this slave from me?" Nu'aym ibn ‘Abd-Allah bought him, and he (the Prophet (peace and blessings be upon him) handed the slave over to him. (Narrated by al-Bukhari, 2034; Muslim, 997). Al-Bukhari included this hadeeth in a chapter titled "Baab bay' al-Muzaayadah (Chapter: selling by auction)."
Ibn Hajar said: Ibn Battal replied that the words of the Prophet (peace and blessings be upon him) in this Hadith, "Who will buy this slave from me?" indicate that he was offering him to the highest bidder so that the needs of the bankrupt man for whom he was selling him could be met. (Fath al-Baari, 4/354).
2. `Ataa' said: I met some people who saw nothing wrong with selling booty to the highest bidder. (Narrated by al-Bukhari in Kitaab al-Buyoo' (the book of sales), Baab bay' al-Muzaayadah (Chapter: selling by auction)).
Rational evidence: In an auction, the vendor offers his goods for sale, and the purchaser offers to buy them for a certain price. If the vendor does not accept that price, that is the end of the matter and there is no transaction. Then he will say, "Who will offer more?" A second purchaser can then offer a higher price, and so on. In this case, each offer is a separate and independent deal, and there is nothing wrong with that
sekian,
ust zaharuddin
3 oktober 2006
Add this page to your favorite Social Bookmarking websites