xxx wrote:
salam ustaz...
saya ade sedikit kemusykilan tentang pelaburan swisscash.baru2 ni sy ade bc artikel yg ustz tulis mengenai swisscsh dlm 1 mjlh..masalah sy skarng adalh bakal suami sy mengajak sy invest dlm mpelaburan swisscsh kerana die juga telah invest 2bulan yg lalu. tujuannya adalah untuk merncng ms depan kami nnti apabila berumhtngga.untuk melabur 1 lot ialh sebnyk RM3650 dan pulangannye untuk 15bulan ialah RM11000.
Saya tahu dan faham tentang pelaburan swisscsh dimana pelaburannya lngsung tidak berlandaskan Syariah islam, dan bakal suami saya juga turut memahaminya tetapi dia memberitahu saya bahawa kita harus yakin dengan apa yang kita buat kerana katanya tidak ada mana-mana pelaburan yang seratus bersih halal, sedangkan Imam besar pun buat loan bank untuk beli kereta mewah, mustahil boleh beli cash dan di situ pun telah melibatkan interest. Saya tidak tahu bagaimana hendak menerangkan lagi kepadanya tentang halal haram pelaburan ini, kerana dia betul-betul mengharapkan saya untuk invest dan ini adalah untuk masa depan kami. Saya tidak mahu makan duit yang tidak halal kerana ia akan menjadi darah daging untuk zuriat kami,tapi dalam masa yang sama saya harus menjaga hatinya.
soaln sy, jika sy turut invest dlm plaburan swisscsh bolehkah duit dr keuntungn trsebut sy gunakan untuk membeli kete atau umh atau ape sj keperluan umh tetapi bukn untuk sara hidup seperti membeli mknn dn sbgnye.setelah genap tempoh matang 15 bulan sy akn asingkan duit yg sy labur dan duit keuntungn untuk tujuan yg brlainan.bolehkah sy buat begitu ustaz????
JAWAPAN
salam,
Pelaburan Swisscash adalah haram, rujuk artikel saya di ‘senarai artikel bahasa'. Lalu tidak diharuskan dalam Shariah untuk mendakwa ‘yakin' akan halalnya sesuatu barangan atau produk itu tanpa melalui kajian berdasarkan Shariah. Jika ada yang mendakwa, saya YAKIN ia HALAL, ia adalah yakin palsu dan penipuan terhadap diri sendiri.
Ada banyak pelaburan yang halal, perkataan bahwa tiada lagi pelaburan halal adalah perkataan yang tidak benar sama sekali dan menggambarkan kurang sensitiviti terhadap tanggung jawab di akhirat. Benar, untuk mencari duit bagi masa hadapan? Tapi melalui pelaburan jenis haram swiscash, sememangnya kelihatan menarik, tapi perlu diingat bahawa masa depan tu bukan hanya sekadar 50 tahun akan datang, tetapi masa depan yang lebih jauh adalah di alam barzakh yang boleh mencecah ribuan tahun. Nabi SAW telah duduk di alam barzakh sehingga hari ini mencecah 1400 tahun. Itu belum lagi memikirkan betapa lamanya pula akan hidup Akhirat.
Sanggupkah seseorang untuk menagih keuntungan dan keselesaan di dunia yang duit haram, dan ganjarannya akan diazab sekitar 1000 tahun atau lebih di alam barzakh kerana membelakangkan halal haram? Hanya kerana terliur dengan untung berlipat kali ganda, tanpa kira halal haram. Sedarkah bahawa semua kemewahan yang haram yang dimiliki hari ini hanya boleh digunapakai untuk maximum 60 tahun?, kerana itulah umur manusia hari ini
Amat malang jika ada yang tergolong dalam golongan ini.
Manakala, tuduhan sembrono kepada imam besar adalah tidak dibenarkan sama sekali, malah biasanya pegawai kerajaan seperti mereka ini hanya menggunakan kereta kerajaan.Jika ingin membeli pula, jika mereka berilmu, maka terlalu banyak bank-bank Islam di Malaysia yang boleh menawarkan pembiyaan pembelian kereta, rumah, ‘working capital', barangan perindustrian secara Islam, ianya hanya bergantung kepada iman yang samada kuat terhadap akhirat atau tidak. Inilah sahaja yang akan menjadi penentu. Jika imannya kuat kos yang perlu dibayar bukan lagi ukuran malah HALAL adalah ukuran utama. Malah jika benar sekalipun imam atau ustaz mana pun terlibat dalam yang haram, maka anda ditegah mengikutnya. Anda dituntut mengikuti perintah Allah dan RasulNya dalam kehidupan. Riba adalah diharamkan, itu yang perlu diikut, janganlah mengikut seseorang ‘ustaz' jika ia ingin menunjukkan anda ke jalan neraka, ikutilah mereka bila jalan yang ditunjuk ke Syurga.
Justeru, perkataan anda "mustahil boleh beli cash dan di situ pun telah melibatkan interest" adalah tidak benar sama sekali.
Anda juga mengatakan "Saya tidak mahu makan duit yang tidak halal kerana ia akan menjadi darah daging untuk zuriat kami,tapi dalam masa yang sama saya harus menjaga hatinya"
Ini adalah seperti satu hadith nabi SAW :
"Barangsiapa yang mencari redha Allah walaupun terpaksa berhadapan dengan marahnya manusia, maka Allah akan bersamanya, Manakala barangsiap yang mencari redha manusia (walaupun) dengan kemurkaan Allah, maka Allah menyerahkannya urusanya kepada manusia (Allah tidak peduli lagi hal individu ini di akhirat- tiada syafaat dan bantuan tentunya)"
Justeru, jika ‘kasih sementara' manusia yang anda pinta, walaupun dengan kemurkaan Allah, saya juga berlepas diri dari urusan anda. Nabi juga menyebut :
"Tiada ketaatan kepada Mahkluk dalam hal mengajak kepada melakukan maksiat"
Sebagaimana yang telah saya ulas di artikel, semua keuntungan swiscash tidak sah di sisi Shariah, kerana aqadnya batal dan pelaburan tidak diurus sama sekali dengan cara Islam.
Sekian
Ust Zaharuddin Ab Rahman
25 Januari 2007
6 Muharram 1428
Add this page to your favorite Social Bookmarking websites