<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Bolehkah Peguam Syarie Bukan Muslim?</title>
		<description>Discuss Bolehkah Peguam Syarie Bukan Muslim?</description>
		<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html</link>
		<lastBuildDate>Fri, 17 Apr 2026 17:46:36 +0800</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.zaharuddin.net/component/jcomments/feed/com_content/933/10.html" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>penyampaian mantap</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-31890</link>
			<description><![CDATA[:lol:]]></description>
			<dc:creator>Hamba Allah</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 19 Oct 2012 06:46:53 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-31890</guid>
		</item>
		<item>
			<title>hafiz ooh hafiz~</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-28412</link>
			<description><![CDATA[masyaallah, kalau org kafir xleh bace quran, mcm mane die nk tgk mukjizat rasulullah tu? mcm mane die nk memahaminye? dan hukum bersuci utk memegang alquran itu hny valid pd muslim shj. wudhuk utk membersihkan dosa kecil. adakah non muslim perlu wudhuk skali utk mengkaji AL quran? jgn la jadi JUMUD! nnti xde la non muslim yg dpt hidayah lau ramai org mcm kau ni]]></description>
			<dc:creator>qayyum</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 19 Mar 2011 07:23:43 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-28412</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Tertarik Dengan Ulasan UZAR dan Dr. Asri</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24666</link>
			<description><![CDATA[Ulasan Dr.Asri mengenai hal ini... Dipetik dari http://www.malaysiakini.com/columns/133035 Peguam bukan Islam Lihat, isu peguam bukan Islam di Mahkamah Syariah. Media-media Umno membesar-besarkan isu ini seakan ia akan memusnah orang Islam. Diambil pendapat pihak yang menyatakan bahawa itu akan mengelirukan umat Islam dan mengancam Islam. Saya ditanya oleh Utusan Malaysia, namun apabila saya beri pendapat yang berbeza, ia tidak disiarkan. Isu itu boleh memberikan gambaran salah kepada bukan Islam, dan juga generasi baru Muslim mengenai Islam. Bagaimanakah mungkin, universiti rasmi kerajaan UIAM memberikan sijil yang sah dalam bidang tersebut kepada peguam berkenaan, tetapi kerajaan yang sama menyatakan ia tidak boleh digunapakai? Apakah ini secocok dengan keadilan Islam? Kedua, bayangkan dalam sebuah negara Islam sepenuhnya yang hanya bertunjangkan Mahkamah Ssyariah, tiba-tiba kita beritahu bukan Islam tidak boleh menjadi peguam! Apakah dalam negara yang berbilang agama ini, mereka akan pandang tinggi tentang konsep keadilan di mahkamah yang bersifat Islam seperti itu? Peguam ialah pembela. Sesiapa sahaja boleh membela tertuduh di mahkamah Islam. Yahudi pernah menang kes menentang Saidina 'Ali dalam pertikaian baju besi. Pada zaman Nabi SAW dan al-Khulafa al-Rasyidin, tiada sistem guaman secara rasmi. Seseorang boleh menuntut keadilan dengan hujah-hujahnya di hadapan hakim. Untuk membela atau berhujah, sesiapa pun boleh berhujah. Penentunya, sistem kehakiman itu sendiri, bukan peguam. Di zaman kini lebih jelas. Undang-undang telah dienakmenkan. Ia bertulis dan setiap pihak terikat dengan undang-undang bertulis itu. Sesiapa sahaja yang berhujah, sama ada Islam atau bukan Islam, mereka terikat dengan hal tersebut. Hakim akan menentukannya secara adil. Keadilan sebenar dapat diperolehi jika hakim adil. Setiap pihak berhak membela diri, dan berhak meminta sesiapa sahaja yang mampu membelanya. Keadilan itu buta warna kulit dan jenis agama.]]></description>
			<dc:creator>Al-Fatih</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 29 Jun 2010 06:04:10 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24666</guid>
		</item>
		<item>
			<title>a humble comment</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24580</link>
			<description><![CDATA[memang benar lebih baik jika peguam Shariah adalah beragama Islam, however, Berapa ramai peguam yang beragama Islam ada kepakaran dalam undang2 Shariah? klau dah manpower tak cukup, takkan nak import dari negara seberang? kos sudah tentu lagi tinggi.. So, the best way is to produce peguam Shariah yang beragama Islam as many as possible..dan juga menggalakkan adik2 untuk mempelajari ilmu perundangan Shariah sbab ramai peguam skrg ini hanya tertumpu pada civil sahaja..so sad]]></description>
			<dc:creator>Mohamed Bin Mohamad Ali</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 23 Jun 2010 17:08:36 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24580</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Reply on comment: ELOK sangat la</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24529</link>
			<description><![CDATA[orang islam baca quran pun kena dalam keaddan suci..dlm surah waqi'a pun menyebut quran utk org2 suci...nak biar orang kafir pulak?...Yazid...nak liberal pun biarlah kesucian islam terpelihara.]]></description>
			<dc:creator>hafiz</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 21 Jun 2010 08:18:58 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24529</guid>
		</item>
		<item>
			<title>kurang setuju</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24480</link>
			<description><![CDATA[sekarang ni mmg dah byk tribunal yg wujud tp peranan tribunal adlah terhad. Jual beli kereta dan rumah (drpd developer shj) mmg x perlukan peguam. Tp klu nk jual rumah (milik sendiri/bank)kpd org lain, dicadangkan sebaik2nya pakai peguam. Klu x nk pakai peguam, terpulang la tp klu ada apa2 yg berlaku, jgn menyesal plak klu kos nak pulihkan kerosakan tu lg tinggi drpd yg sepatutnya. sebenarnya tiada istilah byaran tinggi sbb semua bayaran mmg dah ditetapkan oleh majlis peguam. Mintalah penjelasan drpd peguam anda ttg "Solicitors' remuneration order". Ia akn bantu anda tahu bagaimana lawyer charge ank guamnya.]]></description>
			<dc:creator>Syaheed</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 18 Jun 2010 17:49:04 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24480</guid>
		</item>
		<item>
			<title>UST, POHON JAWAPAN SEGERA</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24211</link>
			<description><![CDATA[ASSALAMMUALAIKU M ust, mohon penjelasan berkenaan dengan KONSEP BAI AL INAH yang diguna pakai oleh AEON CREDIT SERVICE. mengikut syarat2 yang ditetapkan, pihak PEMINJAM dikenakan 0.8%/bulan. ADAKAH IANYA DIBOLEHKAN??]]></description>
			<dc:creator>safwan</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 03 Jun 2010 22:27:50 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24211</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Bolehkah Peguam Syarie Bukan Muslim?</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24146</link>
			<description><![CDATA[As Salamu Alaikum, Saya tidak setuju bukan Muslim menjadi peguam syarie.Sebab-sebanya: 1.Jika dibenarkan dan ada precedent , apa pula yg akan menghalangkan mereka dari menuntut untuk menjadi Hakim Syarei? Misalnya setelah berpengalaman 30 tahun sebagai peguam mereka menuntut dinaikkan taraf sebagai hakim dan biasanya mahkamah sivil ( sudah tentu ini yg akan mereka harapkan ) akan menyebelahi mereka. 2.Sekiranya ada hakim dan ada peguam yg luarannya berprinsip Shariah tetapi tidak ada ruh keIslaman ( tidak Islam )akan punahlah segala segalanya. 3.Kes ini adalah satu kes besar dan pihak plaintiff menyebut hak dlm perlembagaan.Sudah pasti ini ialah pertembungan di antara hak dlm perlembagaan dan hak Shariah dlm perlembagaan yg sama.Kesannya luas.]]></description>
			<dc:creator>ben othman</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 01 Jun 2010 18:42:18 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24146</guid>
		</item>
		<item>
			<title>kalao</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24108</link>
			<description><![CDATA[Kalau non-muslim jadi peguam untuk melaksanakan hukum-hukum Islam, aku setuju... TAPI, kalau jadi peguam semata-mata nak menangkan orang Islam supaya boleh lulus permohonan murtad... itu memang ######.]]></description>
			<dc:creator>aku</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 31 May 2010 06:35:50 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24108</guid>
		</item>
		<item>
			<title>suka dengan artikle</title>
			<link>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24024</link>
			<description><![CDATA[Sala uzar, setuju artikle uzar. malah uzar telah menerangkan bahawa artikle uzar hanya menerangkan mengenai pandangan islam sahaja. ia sangat mudah difahami dan memberikan sedikit kefahaman pada saya walaupun mungkin tidaklah setanding orang yang berkelulusan. adapun isu-isu lain spt 'administrative matter' dan yg sewaktu dengannya uzar juga telah terangkan bahawa tidak diterangkan dalam artikle ini. Pada saya isu spt 'bidangkuasa Mahkamah Syariah hanya untuk orang Islam sahaja di negara ini' itu juga merupakan isu administrative. Satu lagi isu mengenai 'jaminan peguam syarie non muslim tidak minum arak, berjudi (tidak melibatkan isu akidah)'. Pada pemahaman saya peguam adalah pembela samada untuk diri sendiri mahupun mewakili org lain. setahu saya org yg membela tiada disyaratkan spt mesti tidak minum arak atau sebagainya. malah pembela masih dianggap bersalah selagi tidak terbukti ia tidak bersalah. spt si pembela dituduh minum arak. mungkin isu mensyaratkan pembela atau peguam bahawa ia metilah seorang yang suci dari maksiat juga adalah isu administrative. Namun bukanlah bermakna terus bersetuju non-muslim boleh menjadi peguam syar'ie kerana masih banyak yang perlu dikaji. mungkin syarat yang diletakkan oleh pemerintah ada sebab yang tertentu.]]></description>
			<dc:creator>Kamarul</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 26 May 2010 23:42:45 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/933-bolehkah-peguam-syarie-bukan-muslim.html#comment-24024</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
