<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Masuk Islam Tak Boleh Keluar,  Macam Kongsi Gelap ?</title>
		<description>Discuss Masuk Islam Tak Boleh Keluar,  Macam Kongsi Gelap ?</description>
		<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html</link>
		<lastBuildDate>Wed, 08 Apr 2026 14:41:47 +0800</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.zaharuddin.net/component/jcomments/feed/com_content/844/10.html" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Ms.</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-31336</link>
			<description><![CDATA[Salam Ustaz. Apakah hukumnya peguam yang mewakili pemohon-pemohon untuk keluar agama atau menentukan status agama? Saya seorang peguam dan sedang berhadapan dengan dilema berkaitan isu murtad ini. Terdapat bermacam-macam persoalan fakta antaranya seorang yang memang mengamalkan cara hidup hindu sejak kecil tetapi terperangkap sebagai muslim kerana status agama di kad pengenalan (bapa memeluk islam untuk berkahwin tetapi tidak mengamalkan ajaran islam). Ini hanya satu contoh. Banyak lagi masalah lain yang dihadapi oleh pemohon-pemohon yang memohon untuk keluar agama atau menentukan status agama ini. Mohon ustaz dapat memberikan sedikit panduan dalam hal ini. Jazakallah.]]></description>
			<dc:creator>Fatimah Ismail</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 19 Mar 2012 23:26:50 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-31336</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Ayat Quran 2:256 dan 18:29</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-30684</link>
			<description><![CDATA[Kpd Ali, komen #17: Setahu saya ayat Quran (2:256) dan (18:29) tu merujuk kpd org yang belum memeluk Islam. Sedangkan hukuman bunuh pula adalah untuk orang yang telah keluar dari Islam itupun setelah dia mengakui tidak mahu bertaubat. Mohon sesiapa betulkan kalau salah. Tq.]]></description>
			<dc:creator>Ahmad</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 10 Dec 2011 18:23:51 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-30684</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Significant Article</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-30377</link>
			<description><![CDATA[Sy ada seorg kwn dari kalangan bukan Islam y berminat ttg Islam....beliau sedang belajar ttg Islam di PERKIM...tetapi, masih belum melafazkan Syahadah dan memeluk Islam....antara faktor nya krn melihatkan sifat umat Islam sendiri di masa ini...semoga article ini dapat memberi panduan kepada nya....mohon share yea Ustaz...]]></description>
			<dc:creator>nurAisha</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 01 Nov 2011 10:12:45 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-30377</guid>
		</item>
		<item>
			<title>janji aku</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-30327</link>
			<description><![CDATA[Allah mencipta segala yg di langit n bumi semata mata utk kekasih Nya yg bernama adam,so ape yg di lakukan adam, Allah jua lah yg bersama dgn nya/// jalan yg lurus byk simpang nya so pandai2 la buat keputusan/// Allah bersama anda/// yg hidup pasti dimatikan :-* :-* :-*]]></description>
			<dc:creator>29</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 26 Oct 2011 04:15:43 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-30327</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Hukum Murtad dan ayat Quran (2:56) dan (18:29)</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-29007</link>
			<description><![CDATA[Assalamualaikum Ustaz, Tentang isu ini, saya ada sikit masaalah. Bagaimana kita hendak jelaskan kepada orang bukan Islam tentang ayat Quran (2:256) dan (18:29) jika hukuman murtad adalah bunuh?]]></description>
			<dc:creator>Ali</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 14 May 2011 03:24:26 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-29007</guid>
		</item>
		<item>
			<title>mohon kaunseling</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-28896</link>
			<description><![CDATA[salam ustz.bagaimana cara kaunseling org yg masuk islam atas dasar p:kahwinan semata2.apabila gagal dlm perkahwinan ia kembali kpd agama asalnya..]]></description>
			<dc:creator>ct sabah</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 06 May 2011 23:45:21 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-28896</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Fahami Al-Quran.</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-23264</link>
			<description><![CDATA[Assalammualaiku m, Sejak daripada saya kecil, apa yang saya tahu. Orang Islam hanya membaca Kitab Suci Al-Quran hanya untuk mendengar suara2 merdu mengikut lagu2 yang sedap didengar. Saya yang langsung tidak tahu mengenai bahasa Arab, sememangnya tidak memahami apa yang dibacakan. Kenapa umat Islam masa kini, kebanyakkannya tidak mahu memahami isi kandungan Al-Quran. Kita sebagai umat Islam sepatutnya lebih memahami isi kandungan Al-Quran agar kita lebih mudah berdakwah atau menangkis sebarang fitnah daripada orang bukan Islam. Tapi hakikatnya, orang lebih bangga membaca Al-Quran dengan lagu2 sedap daripada kita memahaminya dan memberi penerangan kepada orang bukan Islam dalam usaha berdakwah.]]></description>
			<dc:creator>Muhammad Huzaimi</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 26 Apr 2010 14:27:41 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-23264</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Kenapa tidak boleh murtad(keluar islam)?</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-19533</link>
			<description><![CDATA[Saya setuju dengan tulisan diatas : Umat islam tak faham islam. Memang amat benar sekali kerana Al-quran tidak pernah ditelaah, diamalkan..tetapi alquran dari kecil dijar untuk dilagukan..dibunyi-bunyikan..padahal alquran itu amalan org beriman, bila sebut bab iman itu berkaitan dengan hati..bukan lidah.maksudnya blajar ilmu iman dulu baru baca alquran. Yg kedua.. Apa itu islam? Didalam alquran dinyatakan 7 tingkat langit, 7 tingkat bumi bertasbih kepada Allah. Artinya semua yg diciptakan allah itu islam. kemudian makhluk mengikut bisikan syaitan dan nafsu yang memurtadkan diri mereka(manusia dan jin). Asalnya semua islam. pokok, kucing, batu, kereta semua islam mereka bertasbih kpd allah. Siapa yg patut di hukum bunuh kalau murtad? jawab nya iaitu orang-orang beriman. orang yang telah beriman kepada allah kemudian murtad. orang islam yg murtad tak perlu bunuh..mereka ini kalau tak mau beriman lebih baik mereke kafir, kerana mereka tidak berselindung seperti orang munafik dan orang fasiq. Tetapi allah tidak buta..allah melihat kedalam hati hamba..allah tau siapa beriman, siapa munafik dan fasiq. manusia lain, kita lihat pada lidah, pada perbuatan, pada ilmu seseorang, pada jawatan, pada sijil sebab itu kita tak nampak siapa munafik kalau dia dah jadi tok imam. Umat islam hari ini diajar takut tinggal solat, puasa, jgn mencuri, jgn berzina..tetapi kita tidak pernah diajar takut untuk lalai dari mengingati allah. allah tak pernah kata orang yg tinggal solat itu golongan syaitan, allah tidak kata orang yang mencuri itu golongan syaitan.. "syaitan telah menguasai mereka lalu mereka lalai dari mengingati allah. mereka itulah golongan syaitan" almujjaadilah - 19 "Celakalah orang yang hatinya tidak menyebut dan mengingati allah, mereka itu golongan yang SESAT YANG NYATA " - Al zumar:22 "sesungguhnya manusia itu kerugian, melainkan orang BERIMAN dan beramal saleh" ada Allah sebut orang islam itu untung? mukminblog.blogspot.com]]></description>
			<dc:creator>mukminblog.blogspot.com</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 31 Oct 2009 22:33:45 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-19533</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Isu bunuh</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-17783</link>
			<description><![CDATA[Ustaz, Adakah dengan perlaksanaan hukum bunuh ke atas pelaku murtad(keluar dari Islam), dapat menyelamatkan atau meringankan beliau dari hukuman di akhirat? Kenapa kita tidak boleh biarkan saja dia hidup di dunia ini, jika dia punya dalil2, kita lawan dengan hujah, sebab bagi saya, hukuman bunuh ini tidak nampak kesan positifnya, hanya untuk menutup mulut manusia murtad yang mercerca Islam. Jika orang bukan Islam tahu akan hal ini, mesti pada pandangan mereka, Islam ini adalah suatu agama yang tidak dapat menerima kritikan, tidak bertoleransi, jika ada salah saja, bunuh, salah saja, bunuh. Saya Muslim, tetapi tidak gemar akan hukuman bunuh tambah2 dalam hal ini. Adakah saya juga dikira TERkeluar daripada Islam tanpa sedar?]]></description>
			<dc:creator>Fariz</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 18 Aug 2009 02:27:26 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-17783</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Apa hukumnya?</title>
			<link>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-17318</link>
			<description><![CDATA[Salam usta..saya nak bertanya pandangan ustaz.apa hukumnya bagi mereka yg bergelar peguam syarie Islam yang mewakili anak guam mereka yg ingin keluar daripada Islam?boleh x dia dianggap bersubahat melakukan jenayah murtad? :roll:]]></description>
			<dc:creator>Hamidah MAIS</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 23 Jul 2009 07:48:28 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/aqidah-&amp;-kepercayaan/844-masuk-islam-tak-boleh-keluar-macam-kongsi-gelap-.html#comment-17318</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
