<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Isu Filem Fitna : Wajar Boikot Barang Belanda & Tidak ?</title>
		<description>Discuss Isu Filem Fitna : Wajar Boikot Barang Belanda & Tidak ?</description>
		<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html</link>
		<lastBuildDate>Thu, 30 Apr 2026 08:59:13 +0800</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.zaharuddin.net/component/jcomments/feed/com_content/692/10.html" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>rosleejb says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8688</link>
			<description><![CDATA[T kasih kepada ust dan semua yang telah memberi pandangan. Ingin saya mencelah sedikit tntang komen dan pandangan dari kalian. Sebagai umat Islam memanglah kita sensitive dengan isu2 spt ini, tetapi pernahkah kita fikir adakah semua orang akan setuju dan menurut sama apa yang kita lakukan?Kita marah bila orang kafir hina Islam, tapi adakah kita sebagai umat Isam sendiri menegakkan ajaran Islam di negara kita? Apa yang kita pertahankan Islam di Malaysia?Kenapa tak kita boikot saja barang kita dulu kerana kerajaannya tidak menegakkan Islam?. Dimana undang2 Islam yang betul2 kita ikut sptmana terkandung dlm AlQuran?Contoh yg paling mudah: kita buat majlis maulid di surau atau pun dimasjid, adakah masuk waktu solat mereka2 ini solat berjemaah bersama2 kita? Saban tahun negara kita mengadakan musabaqah AlQuran, adakan wanita yang hadir menutup aurat sptmana yg dituntut oleh AlQuran?. Berbalik pd boikot bargan td. Pd pendapat peribadi sayalah kalau nak buat betul2 bukan boikot barang2 tapi dengan mendesak kerajaan untuk panggil balik Duta kita disana...Saya nak mintak pandangan teman2, saya berkerja dengan syarikat UNILEVER, yang mana shareholdernye adalah PNB dan Tabung Haji. Takkanlah saya nak berhenti kerja, lagipun sijil setakat SPM mana nak dapat kerja dgn sijil yg saya ada ni. Sekian]]></description>
			<dc:creator>rosleejb</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 23 Apr 2008 20:01:56 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8688</guid>
		</item>
		<item>
			<title>furoice88 says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8550</link>
			<description><![CDATA[Assalamualaikum ... Saya rasa pelik kenapa tiba2 banyak pulak produk belanda ni.. Fererro Rocher rasanya berasal dari Italy, dan Knorr pulak rasanya dari German. Persoalan saya, sejauh mana kebenaran senarai produk itu merupakan dari belanda? Risau pulak takut tiba2 negara lain tak pasal2 kena boycott Satu lagi, sekiranya kita boycott barangan2 tu, bukankah manufacturer di malaysia yg manufacture produk2 tu akan mengalami kerugian yg sama. wajarkah dia menerima hukuman tersebut sedangkan mungkin sekali mereka juga membantah sgt2 produksi filem fitna tersebut?]]></description>
			<dc:creator>furoice88</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 20 Apr 2008 01:31:03 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8550</guid>
		</item>
		<item>
			<title>fnd says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8509</link>
			<description><![CDATA[salam boy-cott, Sebelum tanya UZAR hal itu, cubalah fikir sendiri dulu secara rasional.. Islam tu agama perdamaian..bukan pemusuhan..kalo dikatakan Muslim tu, kita patut tunjuklah contoh umat terbaik & bukan sebaliknya..mana kita tau pemain bola tu semua penyokong kuat zionis di Palastine?Dia main bola full season di Chelsea di England.. Ada 8 juta yahudi dimuka bumi...hanya lebih kurang 2 juta yg berfahaman zionis extreme..yg lain2 tu mcm kita jer perangai..tak kisah & tak peduli hal2 sekeliling malah hal2 agama.. Bukan semua org Yahudi sokong keganasan di Palastine oleh kerajaan Zionis mereka...tak tengok CNN ke ada org Yahudi Israel sendiri yg piket protes kekejaman tentera Israel kt org Palastine? Kalau kerajaan kita zalim & org luar pun tuduh kita pun sama juga zalim mcm mana? kalo org kata kita ahli Jemaah Islamiah macam mana? Walhal kedua-duanya kita bukan...Ada rasa benci & marah kt org yg buat mcm tu? Tanya diri sendiri... Kalo sendiri tak suka org cerca kita & tak suka pihak berkuasa negara org periksa lebih2 masa masuk negara mereka, jgnlah ikut juga sikap sebegitu...kalo tidak, apa bezanya kita & mereka.. Org Yahudi dtg Malaysia yg kononnya ramai 'Muslim' , maka kita selaku Melayu Islam ni tunjuklah perilaku yg mencerminkan 'contoh umat terbaik' seperti di sebut dlm al-Quran....kalo tak nnt dia pun mesti kata kat M'sia pun sama jer..lagi bertambah benci..psikologi manusia - skeptical & prejudis terhadap apa yg tidak diketahui & difahaminya.. Rasulullah s.a.w tak pernah pulak halau org Yahudi atau kafir Quraisy hatta iblis yg dtg berjumpa baginda.. Sapa cakap kita tak bleh kawan/berniaga dgn Yahudi? Rasulullah pun berurusniaga dgn Yahudi beli kelengkapan perang.. cuma yg disarankan berwaspada je lah dgn mereka tu... ada makhluk yg 'berlabel Islam' pun tetapi perangai lg teruk dari Yahudi.. Nasihat saya.. usahlah terlalu over reacting..ikut ajaran siapa tu? Inikah dikatakan pejuang sunnah? Mana akhlak? Setakat sunnah penampilan jer? cukup ke?.. Walhal sunnah akhlak, perilaku & strategi Rasulullah s.a.w ditinggalkan jauh sejuta tiang ke belakang..tak pernah rasanya Rasulullah suruh org piket halang rombongan perniagaan kafir Quraisy Mekah dtg Madinah, walhal org kafir Quraisy Mekah menyeksa teruk umat Islam di situ.. Hmm..ntahlah...Dilema umat Islam hadhari (masakini) agaknya... wallahualam]]></description>
			<dc:creator>fnd</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 19 Apr 2008 02:47:14 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8509</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Zil-el-Saif ibrahzine.com says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8498</link>
			<description><![CDATA[Assalamualaikum .... Ana penerbit mini e-zine bulanan ibrahzine.comdan ana menyokong penuh pemboikotan produk Belanda ini dalam e-zine ana tersebut. Walau bagaimanapun berhadapan dengan pembaca e-zine yang bersetuju dengan boikot tersebut, ana tak mampu menjawab. Ana cuma bagi link untuk refer balik ke blog ustaz ni.]]></description>
			<dc:creator>Zil-el-Saif ibrahzine.com</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 18 Apr 2008 20:24:05 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8498</guid>
		</item>
		<item>
			<title>boy-cott says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8463</link>
			<description><![CDATA[ustaz, bleh komen berkenaan kedatangan kelab Chelsea yg termasuk jurulatih dan pemain YAHUDI LAKNATULLAH ke Malaysia?]]></description>
			<dc:creator>boy-cott</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 17 Apr 2008 22:32:44 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8463</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Msafwan86 says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8365</link>
			<description><![CDATA[Teringat 2 hari lepas, minyak kereta nak habis, tapi bila nampak Shell (kepunyaam Belanda), teruskan perjalanan sampai jumpa Petronas... alhamdulillah minyak x kering lagi...]]></description>
			<dc:creator>Msafwan86</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 16 Apr 2008 05:43:39 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8365</guid>
		</item>
		<item>
			<title>fit says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8376</link>
			<description><![CDATA[Produk Dumex dan Nutricia telah digugurkan dari senarai di atas kerana pihak pengurusan NUMICO DUMEX (MALAYSIA) SDN BHD telah menghubungi pengurusan tertinggi PPIM dan mengesahkan syarikat mereka telah diambil alih oleh Danone Group sejak akhir 2007 dan menggunakan nama Danone Dumex yang berasal dari Perancis.-admin PPIM-]]></description>
			<dc:creator>fit</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 16 Apr 2008 05:21:47 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8376</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Soleh says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8342</link>
			<description><![CDATA[Saya amat setuju dgn Ustaz ade jugak kawan2 yg tak mahu boikot dgn alasan org Belanda semua tak setuju dgn Wilders Bagi saya walaupun majority org belanda menentang, kita perlu jugak boikot agar mereka faham sensitiviti umat islam sedangkan mereka boleh buat undang2 anti yahudi kenapa tidak boleh buat undang2 anti islam atau anti religion]]></description>
			<dc:creator>Soleh</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 15 Apr 2008 04:03:24 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8342</guid>
		</item>
		<item>
			<title>innocent says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8303</link>
			<description><![CDATA[aduh... baru tukar susu anak dari dutch lady ke dumex (rujuk web PPIM), rupanya dumex belanda punya gak ke... hu..hu..]]></description>
			<dc:creator>innocent</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 13 Apr 2008 18:07:44 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8303</guid>
		</item>
		<item>
			<title>taufik says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8305</link>
			<description><![CDATA[assalamualaikum ....dalam mempraktikkkan program memboikot barang belanda,perlu juga kita menyelitkan rasa muhasabah diri sesama muslim.hal ini kerana masyarakat barat memandang serong terhadap umat islam disebabkan kesilapan umat islam itu sendiri.umat islam tidak mengamalkan ajaran islam ataupun umat islam tersilap memahami dan mempraktikkan ajaran itu sendiri padahal ajaran islam sendiri adalah syumul,sistemat k.bukannya rigid]]></description>
			<dc:creator>taufik</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 13 Apr 2008 18:07:21 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/politik-&amp;-dakwah/55/692-isu-filem-fitna--wajar-boikot-barang-belanda-a-tidak-.html#comment-8305</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
