<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Bank Islam Lelong Aset, Tuntut Baki Pula : Zalim ?</title>
		<description>Discuss Bank Islam Lelong Aset, Tuntut Baki Pula : Zalim ?</description>
		<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html</link>
		<lastBuildDate>Fri, 17 Apr 2026 14:24:05 +0800</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.zaharuddin.net/component/jcomments/feed/com_content/633/10.html" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Mohon Nasihat</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-31906</link>
			<description><![CDATA[Assalamualaikum ustaz, Saya berbesar hati jika ustaz dapat bagi email address ustaz kepada saya dengan email kepada saya ke email address seperti di atas. Saya ada kemusykilan yang nak ditanya kepada ustaz. itupun jika ustaz tidak keberatan. Terima kasih.]]></description>
			<dc:creator>Zamri</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 25 Oct 2012 18:16:03 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-31906</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Early full settlement (BBA) dpt diskaun</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-19363</link>
			<description><![CDATA[Assalamualaikum Ustaz Saya nk tya, tak silap saya, ustaz ada tulis tntg perkara yg saya tya ni, kalu ada bole bg link tak? Terima kasih]]></description>
			<dc:creator>Hairin Nisa</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 24 Oct 2009 01:19:15 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-19363</guid>
		</item>
		<item>
			<title>mohd syahid says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-14338</link>
			<description><![CDATA[saya setuju dengan no name, mungkin pelanggan tidak berapa memahami isi kandungan kontrak atau cuba untuk memahami tetapi tidak boleh juga. kerana lemah dalam penguasaan bahasa inggeris (termasuk saya la tu). sepatutnya sebarang kontrak dalam bahasa inggeris perlulah disertakan salinannya dalam bahasa melayu. jadi barulah pelanggan memahami 100% akibat yang perlu ditanggung jika beliau gagal membayar hutang tersebut.]]></description>
			<dc:creator>mohd syahid</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 13 Nov 2008 02:47:45 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-14338</guid>
		</item>
		<item>
			<title>LEHROCKIMAVIA says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-5150</link>
			<description><![CDATA[ISLAM ITU MUDAH.... Maaf terdahulu kerana kecetekan ilmu perbankan.. komen saya: Kalau lah BBA yang diakui oleh bank adalah produk Perbankan Islam yang sebenar, kenapa banyak masalah berbanding konvensional? Tak perlulah di perkatakan isu siapa bersalah.. bank atau peminjam.. dan kenapa di negara Islam lain tidak digunakan sistem BBA ini? atau BBA ni adalah produk "ISLAM MALAYSIA"? Kalau RIBA diharamkan hukumnya kerana unsur "penganiayaan" , apakah BBA yang disifatkan produk Islam ini yang mana tidak kompetitif untuk menyenangkan atau memberi kemudahan kepada umat islam di Malaysia dalam soal pinjaman perumahan. contohnya? kalau konvensionalmen genakan BLR 6.75% pada masa ini, kenapa tidak BBA mengenakan caj pada kadar yang lebih rendah? adakan berselindung dibalik "penjenamaan" Islamic Product , dengan mengetahu tiada banyak pilihan yang ada dinegara kita, maka bank sanggup mengambil peluang dengan peluang (dari kekurangan pilihan pinjaman cara Islam) yang ada? Kalau dah asal usul "Parent Bank" tu konvensional, keluarkan la apa-apa produk.. tetap nak menganiaya kita sebagai rakyat. Saya tidak mengkritik Perbankan Islam, tetapi saya mengkritik sistem BBA yang ada di MALAYSIA khususnya...... KOMEN UZAR : ISLAM ITU MUDAH BAGI ORANG BERIMAN, BAGI YANG TAK BERIMAN, ISLAM ITU SUSAH..MACAM TUTUP AURAT YANG MUDAH DIANGGAP SUSAH DLL. DEMIKIAN JUGA HAL EHWAL TARSANSKAI , DISEBABKAN MUDAHNYA CARA BANK KONVENSIONAL BAGI LOAN, MAKA SEMUA ORANG DEMAND YANG SAMA MUDAH MACAM MEREKA PADAHAL ISLAM MUDAH DALAM BENTUKNYA TERSENDIRI. BEKRENAAN BBA, SAYA SECARA PERIBADI TAK SETUJU TAPI SAY AHORMAT IJTIHAD ULAMA MALAYSIA YANG MEMBENARKANNYA ATAS BANYAK SEBAB. SO PELAJARI SDULU SEBAB TU SEBLUM KRITIK. KEDUA, SAYA CUKUP FED UP DENGAN PENYOAL BEGINI, YANG MEMBEBANKAN KITA KERANA KETIDAKFAHAMANN YA SENDIRI. JUSTERU SAYA NASIHATKAN BUAT LEBIH STUDY BSEBLUM KRITIK BBA, ADA TEMPAT YG WAJAR DIKRITIK TAPI ADA MENGKRITIK DI TEMPAT YANG SALAH DAN MENYESATKAN ORANG YANG TIDAK FAHAM. JIKA NAK BINCANG DENGAN SAYA BAB INI, SILA KE MPH BOOKSTORE, MID VALLEY, MEGA MALL PADA 3 FEB JAM 2 PETANG - 3 PETANG. MUDAH SAYA TERANGKAN APAKAH POINT YANG SEPATUTNYA NAK KRITIK, BUKAN BENDA KAT ATAS ITU.]]></description>
			<dc:creator>LEHROCKIMAVIA</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 24 Jan 2008 19:05:35 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-5150</guid>
		</item>
		<item>
			<title>ayuni says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-4433</link>
			<description><![CDATA[salam, islam itu indah, seharusnya apa pun yang ada kaitan dengan islam semestinya sesuatu yang indah belaka. pembiayaan islam, pendidikan islam etc semuanya mestilah yang indah belaka, or else jgn kaitkan ia dgn islam. now ustad salahkan customers tak baca betul2..seharusnya pembiayaan yang berlandaskan islam mestilah membawa kebaikan atau keuntungan utk umat islam atau sekurang2nya win win situation. abang saya baru meninggal, pihak bank islam bagi tau pada kakak ipar dia kena bayar sejumlah wang puluhan ribu..saya pun jadi terkejut kenapa tak ada insurance ke dlm pembiayaan rumah tu? kenapa pihak bank tidak menyediakan satu sisterm pembiayaan yang menguntungkan kedua2 pihak..sekarang anak yatim yang kena bayar? hak anak2 yatim di curi oleh bank islam... dan ustad sebagai seorang yang pernah bekerja sebagai PENASIHAT di bidang pembiayaan islam, sebagai orang yang pernah punya kuasa seharusnya menasihatkan bank2 yang mengeluarkan product islam agar merangka satu sistem pembiayaan yang menguntungkan kedua2 pihak. tidak timbul isu tak baca surat perjanjian or aqad...kalau tidak lebih baiklah jgn panggil ia sistem pembiayaan islam. janganlah take advantage di atas kesedaran umat islam utk mencari yg halal keluarlah product2 islam di pasaran bagai cendawan tumbuh menggunakan term2 yang berbunyi arab tapi hakikatnya...ustad lebih mengetahui....sehinggakan ada bank yg bukan islam yang namanya pun nama bangsa asing berlumba2 nak menjual product islam kerana keuntungannya lebih dari sistem conventional yang mereka offer selama ni...tak tau lah siapa yang lebih bijak or kita memang selalu diper[censored] kan.. :-?]]></description>
			<dc:creator>ayuni</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 09 Jan 2008 02:38:34 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-4433</guid>
		</item>
		<item>
			<title>saf says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-4214</link>
			<description><![CDATA[Adalah terlebih baik sekiranya kerajaan mewajibkan agar semua orang-orang Islam menggunakan sistem perbankan Islam dalam segala urusan. Dengan cara ini, sistem perbankan Islam akan lebih berdaya saing dengan sistem konvensional dan mampu untuk memberikan perkhidmatan yang kompetitf. Apabila ini berlaku, sekaligus lebih ramai non muslim akan tertarik menggunakan sistem perbankan Islam ini.]]></description>
			<dc:creator>saf</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 01 Jan 2008 02:19:58 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-4214</guid>
		</item>
		<item>
			<title>zul says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-4014</link>
			<description><![CDATA[saya kurang faham sedikit berkaitan penerangan di atas tadi apabila UZAR kata bank beli aset tersebut dari saya(sebagaicon toh) dan jualkan balik pada saya,sedangkan saya belum memiliki aset tersebut,bahkan saya sendiri pergi ke bank nak mintak tolong diaorang dapatkan aset tu untuk saya,beloh tolong jelaskan? KOMEN UZAR : SILA CARI DI WEB NI TAJUKL "ISU PEMILIKAN : BANK ISLAM JUAL..." CARI DI SOAL JAWAB]]></description>
			<dc:creator>zul</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 23 Dec 2007 16:22:30 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-4014</guid>
		</item>
		<item>
			<title>ajat says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-3653</link>
			<description><![CDATA[ustaz tolong berikan contoh situasi perbankan tanpa faedah musyarakah??? berikan secepat mungkin..]]></description>
			<dc:creator>ajat</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 06 Dec 2007 03:55:07 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-3653</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Dean says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-3648</link>
			<description><![CDATA[Assalamua'alaikum UZAR dan semua... Saya nak tanya sedikit saja ustaz, berkenaan dengan faedah tahunan yang dikenakan oleh bank Islam. Saya baru ternampak baru2 ini(mungkin ya dari dulu lagi), yang bank Islam juga mengenakan faedah tahunan ke atas pinjaman, dan ini menggugat pemahaman saya sebelum ini yang sistem perbankan Islam ini tidak mengenakan faedah tahunan. Pemahahaman saya ialah faedah itu dibayar sekali sahaja secara keseluruhan (keuntungan bank) yang di bahagikan kepada bayaran ansuran bulanan. Mohoh penerangan ringkas dari ustaz apakah maksud faedah/interest tahunan yang dikenakan oleh bank Islam ke atas pinjaman. Mungkin juga saya ni jahil dalam hal ini, sebab fahaman saya selama ini, apa saja yang melibatkan pembayaran faedah atau interest adalah riba. KOMEN UZAR : JIKA ANDA FAHAM SETIAP KALIMAH DALAM SOALAN DAN JAWAPAN DALAM ENTRY INI , SUDAH TENTU ANDA TIDAK AKAN TANYA LAGI SOALAN SEPERTI INI. JAWAPANNYA ADALAH SEPERTI DI ATAS.]]></description>
			<dc:creator>Dean</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 05 Dec 2007 23:18:46 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-3648</guid>
		</item>
		<item>
			<title>talkimat says:</title>
			<link>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-3640</link>
			<description><![CDATA[Saya adalah mangsa tak faham perbankan islam, pendapat saya kebanyakan pegawai bank pun tak faham. Bila nasi dah jadi bubur peminjam lah menjadi magsa.]]></description>
			<dc:creator>talkimat</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 04 Dec 2007 22:47:39 +0800</pubDate>
			<guid>http://zaharuddin.net/perbankan-&amp;-insuran/633-bank-islam-lelong-aset-tuntut-baki-pula--zalim-.html#comment-3640</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
